روزمرگی های سعید قاسم زاده

۱۰ نشانه سندروم پیتر پن

چهارشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۱۶ ب.ظ

دنیای بیرون سرد و سخت است. بعد از عبور از دوران سخت بلوغ, وارد دنیای خشن بزرگسالی میشویم که با مسائلی مثل کار, مالیات, قبض, دارایی, قرار های آشنایی و غیره همراه است.

بسیاری از افراد , سختی های بزرگسالی را میپذیرند و به خوبی با آنها برخورد میکنند تا به موفقیت برسند. با این حال, بعضی از افراد , از بزرگ شدن طفره میروند. استرس های دوران بزرگسالی بسیار سخت و آزار دهنده است. بنابراین, از بزرگ شدن فرار میکنیم. بعضی از افراد تصمیم میگیرند حتی بعد از بزرگسالی در خانه مادرشان بمانند و در حالی که چیپس میخورند , بازی ویدیویی انجام دهند و درباره افرادی که این کارها را انجام میدهند جوک بسازند. این کارها برای شما آشناست؟

امتناع از بالغ شدن , نام های مختلفی دارد. روانشناسانی مثل دن کایلی, این مسئله را با نام ” سندروم پیتر پَن ” معرفی میکنند. شما هم به سندروم پیتر پن یا ترس از بزرگ شدن مبتلا هستید؟

در این مقاله, ۱۰ مورد که نشان میدهد نسبت به سنتان کمی نابالغ رفتار میکنید را به شما معرفی میکنیم:

نمیتوانید با مناقشه ها برخورد کنید

البته,مناقشه برای هیچ کس خوب نیست. هیچ کس بحث کردن را دوست ندارد. اما, گاهی اوقات بحث و مناقشه اتفاق می افتد و باید با این موضوع به خوبی برخورد کنید تا مسئله مورد نظر حل شود. آیا بدون جنگ و دعوا نمیتوانید به خوبی بحث کنید؟ افراد نابالغ تمایل دارند یا سعی میکنند در طول بحث , از روی قصد حرف هایی بزنند که باعث ناراحتی دیگران شود. همچنین, ممکن است موضوعاتی را پیش بکشند که ارتباطی با بحث ندارد. اگر در زمان بحث , میخواهید تا حد امکان طرف مقابل را خرد کنید و به حل مسئله بی توجهید, ممکن است به سندروم پیتر پن دچار باشید.

علاوه بر این, افراد نابالغ کارهای بچه گانه انجام میدهند, مثلا وسایل را پرت میکنند یا از نام گذاری روی افراد استفاده میکنند. آنها اشتباهاتشان را گردن نمیگیرند و میخواهند در موقعیت پیش آمده خودشان را یک قربانی نشان دهند.

شبیه به بچه ها لباس میپوشید

پوشیدن لباس هایی که دوست دارید اشکالی ندارد. شما میتوانید لباس هایی که دوست دارید را انتخاب کنید. بعضی از افراد لباس های خاصی میپوشند که البته این لباس ها متناسب با سن آنهاست! اما, اگر یک نوجوان دبیرستانی هستید و دوست دارید لباس های ۱۰ سالگیتان را بپوشید,  احتمالا از بزرگ شدن فرار میکنید. هیچ لباسی متناسب برای محیط کار یا رویداد خاص ندارید؟ پس, احتمالا به سندروم پیتر پن دچارید.

اولویت های شما خارج از نظم هستند

مهم است که زمانی را برای تفریح کردن اختصاص دهید. اگر همیشه کار کنید و اصلا تفریح نکنید خسته میشوید. اما, اگر دائما وقت و هزینه تان را برای بازی های ویدیویی یا خرید اشتراک در سایت های فیلم و سریال صرف میکنید, احتمالا کمی دچار مشکل هستید.

اگر ظرف های کثیف از سینک ظرفشویی بیرون زده یا زمان پرداخت اجاره رسیده اما شما در یک روز , کل فصل چهارم سریال “The Office” را تمام میکنید, احتمالا به کمی بیدار شدن یا بزرگ شدن نیاز دارید.

 شوخ طبعی شما نابالغ است

همه ما هر از چندگاهی با دوستان صمیمی خود شوخی های احمقانه میکنیم. این شوخی ها ممکن است خنده دار باشند… اما در زمان و مکان مناسب. اگرچه, اگر در موقعیت های نامناسب شوخی های بچه گانه انجام دهید, به مشکل بر میخورید. به جای اینکه به خودتان بگویید ” بقیه باید آرام باشند” , بهتر است یک قدم به عقب برگردید و به این فکر کنید که چرا داستانی که در مورد دستشویی رفتن تعریف کردید باعث معذب شدن بقیه شده.

رژیم غذایی سالمی ندارید

سفارش فست فود برای شام انرژی کم تری از شما میگیرد؟ کاملا. آیا مصرف مداوم فست فود به جای غذاهای خانگی , برای بدن شما مضر است؟ بله. شاید به تازگی به خانه جدید آمده اید و تنها زندگی میکنید , اما تنها به این دلیل که میتوانید هر چیزی که دوست دارید بخورید , نباید چنین کاری را انجام دهید.

اگر به جای آب , نوشابه میخورید یا مدت زیادی است که آب سبزیجات نخورده اید , بهتر است این عادت ها را کنار بگذارید و برای یادگرفتن آشپزی , کمی وقت و هزینه صرف کنید.

غیر قابل اعتماد هستید

آیا دیگران در انجام کارها به شما اعتماد ندارند؟ آیا همیشه برنامه های مختلف را لغو میکنید چون دیگران برای شما جالب نیستند, حتی اگر آن برنامه برای دوست یا یکی از عزیزانتان مهم باشد؟ آیا وظایفی که از شما خواسته شده را به تعویق می اندازید چون ” حوصله انجام آنها را ندارید” ؟ غیر قابل اعتماد بودن شما, قطعا یکی از نشانه های سندروم پیتر پن است. این نوع غیر قابل اعتماد بودن, در افرادی که به اندازه کافی بالغ نشده اند رایج است و این افراد, به اندازه کافی احساسات و اهداف دیگران را درک نمیکنند.

از تعهد میترسید

از سر و سامان گرفتن وحشت دارید؟ از ازدواج و تشکیل زندگی مشترک و حتی گفتن جمله ” دوستت دارم” میترسید؟ عدم مواجهه با چنین مسائلی , یکی دیگر از نشانه های فرار از مسئولیت های دوران بزرگسالی است. اما, این بار , مسئولیت شما وفای به عهد نسبت به دیگران است.

افراد مبتلا به سندروم پیتر پن, اغلب سعی میکنند به زمان های گذشته که احساسات ساده تری داشتند برگردند. زمان هایی که تنها , پدر و مادرشان افراد مورد علاقه آنها بودند. تعهد داشتن به یک فرد جدید, ممکن است برای همه ترسناک باشد. اما, این نوع ترس در افراد مبتلا به سندروم پیتر پن که از نظر عاطفی نابالغ هستند ترسناک تر است.

پولتان را به خوبی مدیریت نمیکنید

اگر هیچ وقت کیف پولتان را به همراه ندارید و همیشه از دوستتان میخواهید به جای شما حساب کند, احتمالا به سندروم پیتر پن دچارید. علاوه بر این, پرداخت قبض هایتان را نادیده میگیرید و پولتان را فقط برای خرید بازی های ویدیویی جدید صرف میکنید.

افراد نابالغ, تمایلی به آینده نگری ندارند. این افراد , به جای پس انداز کردن و زندگی بدون داشتن بدهی, دوست دارند با نگرش ” الان خرج کن, بعدا نگران باش” زندگی کنند. این کار تا زمانی خوب است که متوجه شوید پرداخت قبض ها هم اهمیت دارد.

حواس دیگران را از اهدافشان پرت میکنید

هر مهمانی, نیاز به شرکت کننده ها دارد. افراد مبتلا به سندروم پیتر پن, دوست ندارند تنها باشند. آنها از شما میخواهند به آنها بپیوندید و با هم تفریح کنید! فردا صبح باید سر کار بروید؟ اگر با یک فرد مبتلا به  سندروم پیتر پن در یک مهمانی باشید , او سعی میکند کاری کند تا نتوانید فردا صبح زود از خواب بیدار شوید و سر کار بروید.

افراد نابالغ, اغلب نمیتوانند اولویت های دیگران را بالاتر از اولویت های خودشان قرار دهند. آیا همیشه سعی میکنید حواس دیگران را از کارهای مهمشان پرت کنید تا آنها بیشتر  با شما تفریح کنند؟ این کار یکی از نشانه های فرار از بزرگ شدن است.

دوستانتان هم از کلمه “سرزمین رویایی” استفاده میکنند

آیا این نشانه ها در بیشتر دوستانتان وجود دارد؟ اگر جواب مثبت است, زمان خوبی است که از خودتان بپرسید , آیا شما هم چنین علائمی دارید؟ معمولا , ما بازتابی از افرادی که در اطرافمان قرار دارند هستیم. پس, بهتر است در کنار افراد بلند پرواز و مسئولیت پذیر باشید , نه یک گروه از پسران گمشده! به این ترتیب, میتوانید در مورد زندگی دوران بزرگسالی نکات خوبی یاد بگیرید.

هیچ کس از شما نمیخواهد از همه دوستانتان دست بکشید… شما هم میتوانید با توجه به این مثال ها , زندگی دوران بزرگسالی را به آنها نشان دهید.

آیا این موارد در شما هم وجود دارد؟ اگر وجود دارد, نگران نباشید. بزرگسالی ممکن است بسیار سخت باشد , اما چیزی نیست که مجبور باشید به تنهایی با آن مواجه شوید. همه اطرافیان شما هم با چنین مسئله ای مواجه هستند.

کودکی, دوران بسیار لذت بخشی بود. اما بزرگسالی هم لذت ها و آزادی های مخصوص به خودش را دارد که از سختی هایی مثل پیدا کردن شغل, زندگی مستقلانه , قبض ها و غیره , قابل توجه تر است. اگر بزرگسالی را بپذیرید , میتوانید از مزایای آن استفاده کنید: آزادی, اعتماد به نفس, ثبات مالی , سلامتی … این فهرست ادامه دارد. موفق باشید!

پیشنهاد می کنیم دسته مهارت های زندگی سایت نوکو که پر از ویدیوهای جذاب و آموزنده است رو از دست ندهید .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۳/۲۹
سعید قاسم زاده

noko

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی